Järjestösihteerin palsta

Järjestösihteerin palsta

Kilpailutuksella varmistetaan, että haalarit vaihtuvat

Julkisia verovaroja pitää käyttää vaikuttavasti, läpinäkyvästi ja asiakaslähtöisesti. Näitä teemoja käsitellään jatkuvasti mediassa. Kaikki päättäjät vannovat myös näiden periaatteiden nimiin. Miten asiat ilmenevät veronmaksajien arjessa? Varmasti monella tavalla. Ensinnäkin kaikki ne julkiset palvelut, joita hoidetaan osakeyhtiölain mukaisesti, ovat julkisuusverhon takana. Toisekseen millä mittareilla vaikuttavuutta arvioidaan, kun lähtötietojakaan ei ole saatavilla. Kolmanneksi vastaako nykymallinen edustuksellinen demokratia asiakaslähtöisyyden vaatimuksiin.

Näitä asioita pohtiessa ei voi välttyä ajatukselta, että varmuudella vain yksi asia kilpailutuksella toteutuu: työntekijöiden haalareiden värin vaihtuminen firman mukaan. Monissa seutukunnissa palvelun tuottajan vaihtuessa vain firma vaihtuu, eivät tekijät. Toisin sanoen kilpailutuksen voittanut firma on pääurakoitsija ja kilpailuttaa työntekijät eli aliurakoitsijat. Tämän mekanismin mukaisesti sitten syntyvät voittomarginaalit. Tämä on johtanut muun muassa ns. TES-shoppailuun, jossa kilpailutuksen jälkeen työntekijät ovat saaneet huomata olevansa selvästi huonomman työehtosopimuksen piirissä.

Julkisen toiminnan kilpailutuksella on tarkoitus hakea kustannustehokkuutta, laatua, valinnanvapautta ja varmaan muitakin kannatettavia asioita, mutta toteutuvat nämä hyvät asiat ihmisten arjessa. Vai onko niin, että kilpailun kautta verovaroin toteutetut palvelut ja verovarat jaetaan markkinaperusteisesti laatua sen suuremmin miettimättä sijoittajille.

Sote- ja maakuntauudistuksen seurauksena on hyvin todennäköistä ja odotettavaa, että tällainen toiminta tulee lisääntymään, jos ei mitään erityistä viisautta haluta asiaan löytää.