På svenska

KTK:s medlemmar är experter som i sina arbeten ansvarar för människors trivsel och säkerhet. Våra medlemmar tar hand om vardagliga frågor som t.ex. vattenförsörjning, gatunät, energi, områdesplanering, livsmedelsförsörjning och renhållning. De ansvarar för säkerheten och skicket av idrottsanläggningar och utvecklandet av grönområden. Många av våra medlemmar arbetar inom hälsovårdssektorn, och ansvarar t.ex. för logistik och service av sjukvårdsutrustning.

Våra medlemmars arbete spelar en betydande roll när människor väljer nya bostäder, eller företag överväger nya etableringar och skapande av nya arbetsplatser. Deras arbete utgör grunden för regionernas livskraft. Genom sitt arbete bidrar medlemmarna i KTK till regionernas konkurrenskraft och attraktivitet.

Vad får du som medlem i KTK?

KTK Tekniikan Asiantuntijat förhandlar som en del av JUKO om olika kollektivavtal inom kommunerna och välfärdsområdena. Dessutom förhandlar vi med mandat från KTN rf om Avainta-avtalet, samt om kollektivavtalet för högre tjänstemän inom energibranschen som en del av YTN. Vi har anslutit oss till energibranschens tjänstemannaavtal med ett anslutningsprotokoll. Genom att kontakta oss kan du påverka innehållet i kollektivavtalen.

Vi stöder dig i frågor som berör arbetslivet, såsom arbetstider, lokala kollektivavtal och löner. På lokal nivå hanteras dessa frågor av förtroendemän från JUKO, där teknikens område i huvudsak representeras av förtroendemän med KTK-bakgrund. Förtroendemännen stöds av 110 lokala föreningar inom KTN. De lokala föreningarna driver självständig regional verksamhet, och varje medlem kan delta i förenigarnas aktiviteter.

Du får dagligen hjälp av vår medlemsservice med ärenden gällande ditt medlemskap.

Anställningsrådgivningen betjänar dig dagligen i frågor som berör arbetslivet och lönen.

Som medlem tar du del av KTK:s kommunikation, och får regelbundet information om aktuella frågor.

Du har tillgång till många medlemsförmåner:

• Anslutningsförmån. Som ny medlem får du tre månader utan medlemsavgift fr.o.m. månaden du blir medlem!
  • Anställningsrådgivning. Har du frågor om t.ex. uppsägning eller lön vid sjukdom? Vi hjälper dig.
  • Rättsskyddsförsäkring för arbetsrelaterade tvister. Om arbetsgivaren säger upp dig olagligt, ger försäkringen skydd i domstolsärenden, om tvisten går så långt.
  • Förhandlingar om kollektivavtal. Vi förhandlar om villkoren i kollektivavtalen för dig.
  • Förtroendemannens hjälp på din arbetsplats. Han förhandlar lokalt med din arbetsgivare för din räkning.
  • Olycksfalls- och reseförsäkring för fritiden, bagageförsäkring. Medlemskapet inkluderar en omfattande försäkring för resor i hemlandet och utomlands, samt försäkring för fritidsolyckor.
  • Arbetslöshetsskydd. Inkomstrelaterad arbetslöshetsförsäkring ger ekonomiskt stöd vid arbetslöshet och permittering, samt under föräldraledighet. KTK:s arbetslöshetskassa är Aaria.
  • Juridisk rådgivning för privatlivet. Gratis telefonrådgivning i juridiska frågor som rör privatlivet.
  • Member+ -tjänstens skiftande medlemsförmåner. Dussintals varierande rabatter. Member+ erbjuder också stugor att hyra i hela Finland.
  • Förmåner som t.ex. tidningar, rabatter på kryssningar, spa och hotell.

KTK Teknikens Experter rf
Järnvägsmannagatan 6