Ulosmarssi 6.2.2024

Akava on syksystä asti esittänyt vaihtoehtoja maan hallituksen kaavailemiin työelämäheikennyksiin, mutta aitoa halua neuvotteluihin ei ole syntynyt. Tämän vuoksi Akava ja osa sen jäsenliitoista on päättänyt järjestää mielenilmauksen tiistaina 6.2.2024 klo 14-16. KTK on mukana mielenilmauksessa.

Mielenilmaus toteutetaan ulosmarssina Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa, Turussa ja Tampereella. KTK suosittelee näillä paikkakunnilla työskenteleviä työsuhteisia jäseniään poistumaan työpaikaltaan klo 14-16 väliseksi ajaksi. Ulosmarssi on viranhaltijoille laiton, joten se ei koske virkasuhteisia jäseniä. Myös hätä- ja suojelutyö on rajattu mielenilmauksen ulkopuolelle.

Jos hallitusohjelman työelämäheikennykset toteutetaan, ne osuvat rankasti mm. julkisen sektorin palkansaajiin, jotka osaamisellaan ja asiantuntemuksellaan varmistavat Suomen menestyksen ja yhteiskunnan toiminnan.

Akava ja KTK korostavat, että emme halua vahingoittaa yhteiskuntaa tai kaataa maan hallitusta. Haluamme, että myös työntekijäpuolta kuunnellaan ja ratkaisuesityksemme otetaan huomioon. Olemme edelleen halukkaita neuvottelemaan ja etsimään ratkaisuja haasteisiin yhdessä hallituksen kanssa. Mielenilmaus ei kohdistu voimassa oleviin virka- ja työehtosopimuksiin.

Lue lisää täältä.